top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

הבנת הקונפליקטים של המטופלים לפני גישה לרגשות

תודה לקולגה שהתעניין בנושא של הרגשת הרגשות אל מול הבנה עמוקה של האדם שאנחנו עובדים איתו, הבנת הקשיים שלו והקונפליקטים שהוא עומד בפניהם כדי לסייע לו. אותו קולגה שאל ספציפית לגבי הרגשת זעם רצחני ולמה צריך להרגיש אותו לפי התאוריה של ISTDP. הנושא הוא כמובן לא מה שצריך להרגיש אלא מה שמרגישים ואיך לבסס מערכת יחסים שמתמקדת בהבנה עמוקה של הקונפליקטים של המטופלים כתנאי מקדים למיקוד ספציפי ברגשות.


מטופלים מגיעים לטיפול ומציגים בפנינו את הקשיים שלהם "בתחפושת" שבו תת המודע מדבר אלינו. כל מטופל שונה וכל מקרה שונה. התפקיד של המטפל הוא לזהות את הקשיים והקונפליקטים של המטופלים אשר בשלב ראשוני באים לידי ביטוי באופן כללי. הנה כמה דוגמאות :


"אני רוצה להביא ילדים אבל עדיין זה לא קרה למרות שאני מזמן רוצה לעשות את זה"

"אני מאוד מעוניין להתקדם בעבודה אבל אני מגיע לעבודה מאוחר כמעט כל בוקר ואז אני נכנס לריבים עם הבוס"

"אני רוצה להפתח כאן איתך ולהגיע לרגשות שלי אבל אני מרגיש שאני חוסם את עצמי ומתבייש"


אלו הם הצהרות כלליות לגבי הקונפליקטים של המטופלים בנושאים אשר חשובים להם בחייהם וכדי להתמקד ברגשות עלינו לעזור להם בדוגמאות ספציפיות איך הקשיים הללו באים לידי ביטוי מבחינת סיבתיות פנימית - מה הטריגר בפני מה שהמטופלים רוצים אשר מעורר איזה רגשות, לא רגשות שהמטפל רוצה שהמטופל ירגיש אלא איזה רגשות המטופל בפועל מרגיש אשר מעוררים חרדה ואז מובילים לקשיים שהמטופל מתאר. הבנה עמוקה זו של הקונפליקטים של מטופלים היא קריטית כדי להתמקד ברגשות ופעמים רבות מטפלים מדלגים עליה וניגשים לעבודה עם המטופל ללא שלשניהם יש הבנה ברורה של מהי הסיבתיות הפנימית ואיך הקונפליקט ספציפי בא לידי ביטוי בחיי המטופלים. הבנה זו יוצרת את ההכנה הנדרשת כדי שתת המודע באמת יוכל להפתח ושמטופלים באמת יוכלו להרגיש מרצונם את הרגשות מהם נמנעו עד כה.


ללא הבנת הקונפליקטים של המטופלים או בדוגמאות ספציפיות או ביחסי ההעברה עם המטפל המטופל לא יכול להיות בעמדה להרגיש את הרגשות שלו מרצונו והמטפל והמטופל לא יכולים לבסס מערכת יחסים קרובה הקשורה למה שהמטופל רוצה לטפל בו, במילים אחרות, הגישה לרגשות באופן שיעזור למטופל להתגבר על הקשיים שהוא בא לטפל בהם חסומה.


דוגמאות להבנת הקונפליקט :


מטופל : אני מגיע לעבודה מאוחר כל פעם וזה פוגע באפשרות שלי להתקדם (הקונפליקט באופן כללי)

מטפל: מה דוגמא לכך?

מטופל: רק אתמול, רציתי לצאת לעבודה ואשתי אמרה לי שיש עוד דברים לעשות בבית, נשארתי עוד שעה מעבר למה שתכננתי, אבל אני לא הרבה בבית ואני חייב לעזור לה.

מטפל: אז בפני הרצון שלך להתקדם לעבודה אנחנו רואים שאשתך מבקשת ממך לתרום יותר בבית, אז הרצון שלך להתקדם בעבודה אל מול הרצון שלך להיות יותר בבית עומדים זה מול זה?

מטופל: כן בדיוק, שניהם חשובים

מטפל: מה אתה מרגיש שאשתך מבקשת ממך לעזור בבית? (זו הזמנה לרגשות לא כדי להעמיק בהם בשלב זה אלא אם עולים באופן מובהק אלא כדי לעזור למטפל ולמטופל לבסס הבנה ברורה של הקונפליקט)

מטופל: אני רוצה לעזור וגם רוצה לצאת לעבודה

מטפל: בדיוק, מצד אחד אתה רוצה לעזור ומצד שני אתה רוצה לצאת לעבודה כדי להתקדם

מטופל: כן

מטפל: ושאתה עוזר בבית על חשבון העבודה אתה פוגע באפשרות שלך להתקדם

מטופל (אנחה) כן, זה נכון

מטפל: אז אתה עושה את מה שאתה רוצה ולא רוצה לעשות בו זמנית (הבעיה)

מטופל: כן, זה קורע אותי ממש (עלייה בקונפליקט הפנימי)

מטפל: אז שנעזור לך להרגיש את כל הרגשות שלך איפה שאתה מתקשה (בעבודה ובבית) כדי שתוכל להתמודד עם הקונפליקט סביב הרצון שלך להתקדם בעבודה אל מול הרצון שלך לעזור בבית?

מטופל: כן, זה רעיון טוב, אבא שלי לא היה אף פעם בבית


שימו לב איך על ידי הבנה של הקונפליקט הפנימי לפני מיקוד ברגשות גם רגשות עולים אבל בעיקר המטופל מרגיש יותר את הקונפליקט הפנימי ויש לנו קישור למקור של הקונפליקט מול אבא מה שיאפשר לשפוך עוד אור על האופן בו המטופל עושה את מה שהוא רוצה ולא רוצה לעשות בו זמנית ויפנה את הדרך להרגיש את כל הרגשות שהקונפליקט מכסה על ידי ההתנהגות שגורמת לקשיים של המטופל.


העבודה בISTDP מבוססת על הבנה עמוקה של הקונפליקט ושל האדם איתו אנו עובדים כדי לבסס מערכת יחסים ממוקדת ברצונות של האדם להחלים, להתקדם מההתנהגות שהקונפליקטים הלא מודעים גורמת לו. ביסוס חווית קרבה רגשית סביב הבנה עמוקה של המטופל באופן ספציפי מרגע לרגע היא המוקד של העבודה בגישה ומאפשרת הרבה תקווה. מקריאת ספרים וללא הדרכה קבועה על טיפולים שצולמו בוידאו למטפלים יש כל מיני רעיונות לגבי מהי הגישה ללא שהתנסו בעצמם עם הדרכה על מה שרוה בפועל מרגע לרגע בטיפול. אני מקווה שהתיאור כאן מאפשר קצת יותר הבנה של הדרך העמוקה והספציפית בה נעשה שימוש בגישה באופן שמאפשר לטיפול להיות ממוקד ברצון של המטופל להחלים יותר ויותר.




59 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page