top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

החזרת השליטה דרך טיפול ממוקד - צו השעה

בימים אלו במיוחד נראה שמה שיש לנו שליטה עליו הולך ופוחת, תחושת ההמתנה למה שיבוא או לא יבוא, גם אם אנחנו לא ממתינים בפועל וממשיכים כמיטב יכולתנו בחיינו, כל אחד ואחת בהתאם לנסיבות המורכבות יותר ופחות פוגעת באיכות חיינו ולצערנו זו המציאות בימים אלו.


לצד המציאות החיצוני עליה אין לנו כל שליטה, חשוב במיוחד בימים אלו לוודא כי אנו מנצלים את השליטה שיש לנו על המציאות הפנימית. אקדיש לכך את המילים הבאות דרך תיאור אפשרות זו בטיפול הממוקד ברצון המטופל להחזיר שליטה לחייו.


הקשיים בחיינו אינם עקב נסיבות חיצוניות אשר קשות יותר או פחות, תמיד ילוו אותנו, אלא האופן בו אנו מתמודדים עם הנסיבות החיצוניות, זהו גורם החוסן שלנו כמדינה לאורך שנים וגורם החוסן אשר חשוב לפתח כאשר מגיעים לטיפול.


איך מחזירים שליטה בטיפול? איך מפתחים חוסן בטיפול?


כעיקרון בסיסי, עובדים עם מה שיש לנו שליטה עליו ויכולת לשפר את איכות חיינו וזה הרגע הנוכחי בלבד. ניקח למשל טיפול בטראומה, לא ניתן לשנות את מה שהיה, קשה ככל שיהיה, אבל ניתן ברגע הנוכחי להחזיר את השליטה שלא הייתה לאדם בארוע קשה ככל שהיה בעבר. כיצד ניתן להחזיר את השליטה? על ידי נוכחות של המטופל עם המטפל כאן ועכשיו. להרבה מטפלים זה יכול להרגיש בדיוק הפוך אבל הנוכחות ברגע מאפשרת למטופל להחזיר שליטה אל מול המציאות החיצונית ואל מול מחשבות וחרדה אשר מותירות אותו במצב של העדר שליטה.


דוגמא לכך יכולה להיות :


מטו': הכל כל כך קשה עכשיו, אני לא מצליחה לחשוב על כלום.

מטפ: זאת תקופה קשה מאוד ומאוד מאתגרת, אני גם מרגיש את הקושי, במה תרצי שנעזור לך היום כדי שנוכל להחזיר לך יותר שליטה במה שיש לנו שליטה עליו? (הפרדת מציאות חיצונית מפנימית, מורידה חרדה ומאפשרת מיקוד אשר מחזיר שליטה לאדם במיוחד עם כל רעשי המציאות החיצונית היום)

מטו': אני רוצה לדבר על המצב בבית, הוא הפך מאוד מאתגר, יש לי הרבה מאוד רגשות שאני לא מצליחה לתת להם מקום. (רצון המטופל - -תראה שיש לי רגשות שלא מקבלים מקום, פנה להם מקום כאן ועכשיו).

מטפ: לאיזה רגשות ועם מי תרצי שניתן כאן מקום? (רצון המטופלת מוביל)

מטו': אני כבר לא יודעת, הכל קשה מדי (לוקחת נשימה) (המטופלת משתפת וגם חושפת את הקושי הפיזי - רגשי כדי שהמטפל יוכל לעזור לה גם איתו, החרדה סביב להרגיש את הרגשות שלא מקבלים מקום).

מטפ: כמובן, את שמה לב לתחושות של מתח בגוף, הגוף נהיה מאוד מתוח במיוחד בתקופות אלו, נוכל לשים לב לכך כאן כדי שתוכלי להרגיש את הרגשות שהמתח לא מאפשר?

מטו': כן, אני מאוד רוצה.


דוגמא כזאת יכולה לתאר הרבה מאוד מקרים של מטופלים המגיעים לטיפול בימים אלו ובכלל, המפתח העיקרי הוא להקשיב למשמעות דברי המטופלים ולא לטפל רק בתוכן הדברים אשר עולים. המטופלת מעלה כאן את הרצון לקבל מקום לעצמה ולרגשות שלה אל מול כל הקושי, החרדה והמציאות החיצונית. כאשר המטפל.ת מקשיבים לרצון זה ומדברים אליו, מבהירים מה ניתן לעשות כאן ועכשיו כדי לאפשר למטופלת להחזיר שליטה, הטיפול מפתח את היכולת של המטופלת להיות נוכחת, מה שיקנה לה יותר ויותר חוסן מול המציאות במיוחד בימים אלו.


שימו לב שבדוגמא זו אני מבהיר כיצד להתייחס בעיקר למשמעות הדברים - "אני לא מקבלת מקום, אני רוצה את המקום" ושהשיח לא נשאר ברמה תאורטית או ברמת התוכן אלא מאפשר הפניית תשומת לב לרצון זה של המטופלת.


בנוסף, כאשר אנחנו עובדים עם מה שיש לנו ולמטופל שליטה עליו ברגע הנוכחי, אנחנו עוזרים למטופל לתקן דפוסי התקשרות אשר לא טופלו במשך שנים.


בתקופה זו המון אנשים מגיעים לטיפול עקב דפוסי התקשרות וקשיים אשר לא טופלו בעבר והתעוררו לאחר תחילת המלחמה בהקשרים שונים. הנושא של החזרת שליטה וטיפול במה שיש לנו שליטה עליו חשוב היום יותר מתמיד.


וודאו שאתם בטיפול שעובד עם מה שיש לכם שליטה עליו ועם מה שמאפשר לכם לפתח חוסן פסיכולוגי אשר מחבר אתכם לרגע הנוכחי בהתאם ליכולת שלכם ומפתח יכולת זו מרגע לרגע בטיפול.


כמטפלים, וודאו שאתם עובדים עם החלקים במטופל שמבקשים להחזיר שליטה ומפתחים בכך חוסן גם עבור עצמכם וגם עבור המטופלים. זהו צו השעה.












150 צפיות0 תגובות

Comentarios

No se pudieron cargar los comentarios
Parece que hubo un problema técnico. Intenta volver a conectarte o actualiza la página.
bottom of page