top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

טיפול כדרך חיים - נחמה

פרשת השבוע היא פרשת ואתחנן, ההפטרה מתחילה במילים "נחמו נחמו עמי". עולה השאלה למה מופיע המילה נחמו פעמיים. לפי פירוש ששמעתי לאחרונה, הנחמה הראשונה היא להתאושש ולראות באירועים מאתגרים הזדמנות לתקנם. כבר בכך יש נחמה גדולה מאוד שכן פעמים רבות אנחנו כלל לא מגיעים לראות באפשרות לתיקון במציאות אלא שרוייים במרה שחורה באירועים עצמם ללא תקווה אשר מסתכמת לרוב בסיום השיחה, המייל או הטקסט במילים שיהיו בשורות טובות.


הנחמה ברמה גבוהה יותר היא נחמה אשר משנה תודעה ואת אירועי המציאות היא מתארת : "גם זו לטובה". במבט ראשון אפשר לחשוב שמדובר בחשיבה חיובית גרידא, אבל לא זו הכוונה. הכוונה היא לאפשר להרגיש את כל אירועי המציאות החיצונית באופן שאפשר לקבל את כל הרגשות אשר עולים עמה, כל כולם הם טובים כל עוד מטרתם היא אל עבר תיקון ואהבה.


איך כל זה קשור לטיפול ופסיכותרפיה?


אני מקווה שאתם כבר רואים את ההקשר. בטיפול האדם מגיע כדי להתחבר לשורש האמת שלו, למצוא נחמה. הדרך שניתן לסייע לו בכך על ידי המטפל היא שהמטפל יראה בכל מה שהמטופל מציג בטיפול כדבר המושלם שהוא רוצה למצוא בו נחמה. לדוגמא, תרחיש אשר קורה רבות בטיפול בימים אלו :


מטופל : מאז שהתחילה המלחמה איבדתי את החשק לחיות ולעשות דברים שאני אוהב

מטפל: כמובן, זאת תקופה קשה מאוד לכולנו, האם עברת משהו מסוים שתרצה שנתייחס אליו?

מטופל: התרחקתי מאנשים, מהמשפחה, מהחברים הקרובים אליי.

מטפל: אני מצטער לשמוע, נוכל לראות דוגמא לאותה התרחקות שאתה מתאר כדי שנוכל להבין אותה יחד?

מטופל: אני פשוט נסגר, לא רוצה לשתף, קצר מאוד, רוצה להיות עם עצמי (משלב ידיים, מוריד ראש, עצב בעיניים)

מטפל: אני רואה עצב בעיניים שלך שאתה אומר שאתה נסגר, אתה גם שם לב לכך?

מטופל: אני כבר לא זוכר מה זה להרגיש, שכחתי

מטפל: וזאת הסיבה שהגעת לכאן, כדי לחזור להרגיש? לחזור לחיים?

מטופל: כן, כן, אני יותר מדי זמן סגור עם עצמי וכולם אומרים לי את זה. אני לא יכול להמשיך כך.


המטפל מזהה את החלק במטופל שרוצה לחיות ומדבר אליו כדי שהקשר בטיפול יהיה קשר של תקווה ונחמה במיוחד בימים אלו. קל מאוד למטפלים לראות את החלקים הלא בריאים, את החלקים במטופל שלא רוצים להיות בקשר ולדבר אליהם בזמן שהחלקים של המטופל שרוצים לחיות נשכחים.


החיבור לנחמה הוא דרך החיבור לכל הרגשות של המטופל בהקשרים שהמטופל הגיע עמם לטיפול. המטפל מבקש מהמטופל דוגמא להתרחקות אבל המטופל מראה את ההתרחקות מייד עם המטפל ואת הכאב שהוא נושא בתוכו על כך, המטפל מדבר אל החלק במטופל שכואב על ההתרחקות ובכך עוזר למטופל להרגיש את הרצון שלו לחיבור קרוב עם עצמו באמצעות הקשר הטיפולי, כך הטיפול מציע נחמה.


החיבור לנחמה יכול להיעשות רק כאשר המטפל והמטופל עובדים בתוך הקשר ספציפי, או בקונפליקט של המטופל הקשור לקרבה שהוא מתאר בתוך מערכת יחסים מחייו או בקונפליקט סביב קרבה שעולה עם המטפל. כל הרגשות וכל חלקי הקונפליקט, הרגשות, החרדה וההתנהגות של הריחוק מובאים לכאן ועכשיו כדי שאפשר יהיה להציע למטופל חיבור לנחמה, כל חלקי הקונפליקט מקבלים יחס שווה מהמטפל והוא לא מתעלם אלא מקבלם מאחר וכולם חשובים לעבודת התיקון ולחיבור לרגשות המטופל. חשוב שהמטפל יחווה ביחד עם המטופל את כל חלקי הקונפליקט כדי שנחמה אמיתית תוכל להתממש.


כל כך קל לחיות מציאות של ייאוש וזאת הסיבה הכל כך חשובה שנציע במיוחד בימים אלו כמה שיותר נחמה.





44 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page